۲۳ مرداد ۱۳۸۶

پشت سرت را نگاه نكن

آدم هاي زيادي را در حوزه ادب و هنر مي شناسم كه با كارشان شوخي ندارند و همين طور خيلي ها كه تجربه بالاي زيسته شان را با استعدادي خلاقه پيوند داده اند، بعضي ها هم كرم كتابند، به جاي نان و آب كتاب مي خورند اما كمتر پيش مي آيد كه يكي فارس باقري شود، يك كرم كتاب كه با كارش شوخي ندارد. او براي جمع آوري سوژه به كافه نمي رود، استعدادش را با زندگي گره زده است و از همه مهمتر اينكه نوشتن را بلد است. نوشتن را بلد است يعني زبان را مي شناسد، تكنيك را مي شناسد و براي نوشتني متفاوت به زبان حقه نمي زندچرك پرينت هاي مجموعه پشت سرت را نگاه نكن بيش از يك سال است كه توي كشو من است و گاهي كه خودش را نمي بينم به يكي از داستان هايش سري مي زنم: سيگار مي كشي، خانه، يكي از ماهي ها نيست، شنا در زمستان، دوزخ، ببين چه باراني مي آيد، خرچنگ، خرس هاي قطبي، برادر كجايي، دلم مي خواهد بميرم، ماه، بخار در آينه و يا بازيديروز زنگ زد و گفت كه نشر نيلوفركتابش را روانه بازار كرده است. بي نهايت خوشحالم و اطمينان دارم اين مجموعه يكي از كتاب هاي ماندگار نسل من خواهد بود

۴ نظر:

ناشناس گفت...

با تعريفاي شما، كنجكارم داستان‌هاي فارس باقري رو بخونم. كجا مي‌شه خوند؟ توي سايت يا وبلاگ خاصي هست؟

محمد مطلق گفت...

از قرار معلوم به خود نويسنده هم سه جلد رسيده من همون طور كه نوشتم چرك پرينت اين مجموعه رو دارم و از اونجايي كه اميدي به گرفتن كتاب از نويسنده نيست آخر هفته به انقلاب مي رم كه بخرم. متاسفانه اين ديوانه چند وقت پيش وبلاگش رو حذف كرده، ترجمه ها و مقاله هاي خوبي رو روي وبلاگ مي گذاشت هم از خودش و هم از خانومش

ناشناس گفت...

سلام
منم با نظرتون موافقم. مجموعه داستان فارس باقری را خواندم. معتقدم که فارس باقری نه تنها یکی از داستان نویسان ماندگار خواهد شد بلکه نمایشنامه نویس تاثیرگذاری نیز می ماند.من فکر می کنم به چنین انسانهایی باید بیش از همه چیز عنوان «متفکر» اطلاق شود.
راستی آقای مطلق عزیز کتاب خود شما را کی باید بخوانیم؟

پایدار باشید
نیما

ناشناس گفت...

سلام.فارس باقری استاد عزیزیست.حداقل برای من.اما آثارش به نظر خود من اصلا با روحیات و خلقیات او نمیخواند.انگار دوست دارد از نویسندکان خارجی تقلید کند .نمیدانم.ولی خوب میدانم که با توجه به سن کمش میتواند به یک غول در تئاتر و داستان نویسی تبدیل شود.
www.nalbandiyan.persianblog.ir