۳۱ شهریور ۱۳۸۸

تربيت احساساتي

مهدي سحابي (از مقدمه تربيت احساساتي): پديده بسيار گويايي است كه در دهه هاي اخير كتاب تربيت احساساتي هم در ميان خوانندگان عام و هم نزد اهل ادب و ناقدان هنري تا اندازه اي مادام بواري را در سايه برده و خود به عنوان شاهكار فلوبر و يكي از سرچشمه هاي بنيادي ادبيات مدرن اروپايي مطرح شده است. واقعيت اين است كه اين كتاب در آغاز انتشارش به خاطر ويژگي هايي كه امروزه درست به دليل همان ها اثري بنيادي تلقي مي شود، چندان اقبالي نيافت و حتي خود فلوبر اين نكته را به وضوح مي دانست و اغلب به آن اشاره مي كرد و با وسواس و دقت معروفي كه از او مي شناسيم، و با موشكافي و ريزه كاري هاي بسياري كه در تدارك هر كتابي به قول خودش "محكوم" ي عمد كامل داشت است و آگاهي همراه با تسليم و رضايت هر هنرمند بزرگي كه كار نوآورانه و خلاف عادت و عرف مي كند.
هانري سه آر، يكي از دوستان فلوبر تعريف مي كند كه روزي در برابر ستايشي كه او از كتاب تربيت احساساتي كرد، فلوبر اول شگفتي نشان داد، و سپس برايش توضيح داد كه چرا گمان مي كردم كه خواننده عام اين كتاب او را به راحتي نمي پذيرد. به گفته او، فلوبر با دو دستش در هوا شكل يك هرم را ترسيم كرد و گفت:" كتاب من اين كار را نمي كند، هرم نمي سازد. خواننده، كتاب هايي مي خواهد كه به توهم هايش دامن بزنند و آن ها را خوش بيايد، در حالي كه، تربيت احساساتي عكس اين كار را مي كند" و با دستش هرم وارونه اي را ترسيم كرد كه حفره اي پديد مي آورد و همه روياها و توهم هاي خواننده را به كام مي كشيد.
تربيت احساساتي- گوستاو فلوبر- مهدي سحابي- نشر مركز

۱ نظر:

مدیریت بیشه گفت...

با سلام.
از صفحه زیر می توانید عضو بیشه شوید...
http://bisheh.com/wp-login.php?action=register
برای به روز کردن بیشه، نکات زیر را در نظر داشته باشید.
یک) صفحه مدیریت بیشه، قالب وبلاگی دارد. شما می توانید با وارد شدن به بخش نوشته ها از گوشه راست پیشخوان و استفاده از گزینه ارسال مطلب، خبر مورد نظرتان را به روز کنید.
دو) مدیریت بیشه حق دارد مطالب غیر خبری را از روی بیشه حذف نماید. مطالب روی بیشه حتماً باید حالت خبری داشته باشند. حتی خبر به روز شدن وبلاگ، وب سایت و یا برگزاری مراسم و همایش هم خبر محسوب می شوند. توجه داشته باشید که مطلب نباید بیشتر از ۵ خط باشد.
سه) برای ادرس خبر در بیشه، حتماً از جعبه «لینک مطلب» استفاده نمایید. و از گذاشتن لینک در متن خودداری کنید. با گذاشتن لینک در محل مورد نظر، تیتر خبر تبدیل به لینک خبر می شود.
چهار) می توانید از برچسب ها برای موضوع دادن به خبر استفاده کنید. برچسب ها باعث می شوند که موتور جست و جوها راحت تر مطلب شما را پیدا کنند. برچسب ها را بعد از تغییر زبان با ویرگول لاتین ( , ) جدا کنید. و سپس دوباره زبان را به فارسی برگردانده و برچسب بعدی را اضافه نمایید.
پنج) بعد از تمام شدن مطلب، حتماً روی گزینه انتشار کلیک کنید. زدن دکمه اینتر باعث پیش نویس شدن مطلبتان می شود.
مدیریت بیشه